A konzulátus ügyfélfogadási rendje

A konzulátuson valamennyi ügyben csak előzetes időpontfoglalás alapján történik az ügyintézés, az alábbi ügyek kivételével:

  • érdekvédelmi ügyek (gyámság, baleset, halál),
  • életbenléti igazolás hitelesítése (nyugdíjasoknak),
  • halottszállítási engedély,
  • okiratok, dokumentumok kiadása (kizárólag péntekenkét 08:30-11:30 óra között).

A fenti ügyek intézése kizárólag ügyfélfogadási időben, érkezési sorrendben történik. A többi ügytípusra előzetes időponttal rendelkező ügyfelek természetesen előnyt élveznek, ezért esetenként a várakozási idő igen hosszú lehet. Munkatársaink törekednek arra, hogy mindenki a lehető leghamarabb sorra kerüljön.

A konzulátus zárva tart:

magyar és osztrák munkaszüneti napokon, továbbá ünnepnapokon

Elérhetőségek:

Személyes ügyfélfogadás: 1010 Wien, Schenkenstrasse 3

Térkép

hétfő                    08.30-12.30

kedd                     08.30-12.30 és 14.00-16.00

szerda                  08.30-12.30

csütörtök              13.00-16.00

péntek (kizárólag az elkészült okmányok kiadása) 8.30-11.30

Ezúton is felhívjuk Ügyfeleink figyelmét, hogy az ügyfélváróban biztonsági okokból nincs lehetőség mellékhelyiség használatára. Megértésüket köszönjük.

A konzuli díjakat MAESTRO BANKKÁRTYÁVAL lehet kiegyenlíteni.

Postai cím:

Botschaft von Ungarn

Konsularabteilung

Bankgasse 4-6

1010 Wien

Telefonszám: +43 1 537 80 300

FIGYELEM! Ezen a számon időpont nem foglalható! Az időpontfoglalással kapcsolatos tudnivalókat az alábbiakban olvashatja.

Telefax: +43 1 532 11 17

E-mail: info.wien@mfa.gov.hu

Ügyeleti telefonszám: + 36 80 36 80 36, +36 30 36 36 111 "WhatsApp", +36 30 36 36 555 "Viber" (kizárólag munkaidőn kívül – 16.30 és 8.00 óra között – sürgős konzuli ügyekben: baleset, haláleset vagy kiskorú eltűnése esetén hívható)

Előzetes időpontfoglalás:

Az egyes ügytípusok esetében az ügyintézés kizárólag előzetes időpontfoglalás alapján történik. Az időpont foglalása elsősorban a https://ifr.mfa.gov.hu web oldalon keresztül, közvetlenül történik.

Amennyiben nincs internet-hozzáférése, időpontot lehet kérni még az info.wien@mfa.gov.hu e-mail címen, vagy hétfőn és szerdán 14-16 óra között a +43 1 537 80 462-es telefonszámon.

Az időpontot mindig az ügyfél nevére kell foglalni. Így például a gyermek útlevél kérelménél a gyermek nevét kell beírni és egy főt kell kiválasztani, és „Útlevél” ügytípusra kell foglalni időpontot, függetlenül attól, hogy a kérelem benyújtásakor a két szülőnek is jelen kell lennie. Természetesen, ha azonos napon szeretnék a szülők házasságát is anyakönyveztetni, melynél az édesanya neve is változott, akkor arra egy külön időpontot kell foglalni az édesanya férjezett nevére, „Útlevél+Anyakönyvezés (házasság)” ügytípus kiválasztásával.

Amennyiben például újszülött gyermeke részére szeretne útlevelet és anyakönyvezést intézni, akkor az „Útlevél+Anyakönyvezés” ügytípust kell kiválasztania.

Önálló, külön időpontot kell kérni minden esetben az egymással össze nem függő ügyek intézésére.

Kérjük, hogy az időpont visszaigazolását tartalmazó visszaigazolást vagy e-mailt hozza magával.

FIGYELEM! Minden ügyfél egy adott ügyre csak egy időpontot foglalhat. Amennyiben valaki több időpontot is lefoglal, valamennyi időpontot külön figyelmeztetés nélkül töröljük annak érdekében, hogy senki ne vehesse el a lehetőséget más ügyfelektől a felesleges foglalásokkal.

A konzulátus ügyintézői szintén a megjelölt web oldalon keresztül adják ki az időpontokat, így a web oldalon a rendszer által felajánlott időponthoz képest nem tudnak korábbi időpontot adni.

Kérjük, hogy megkereséseikkel elsősorban e-mailben forduljanak konzulátusunkhoz, mert telefonvonalaink nagyon leterheltek. Tájékoztatjuk, hogy ügyfélfogadási időben a munkatársaknak nem áll módjukban telefonon tájékoztatást adni, mert az nagyon lelassítaná az ügyintézést. Az e-mail üzenetek megválaszolása fontossági sorrendben történik, figyelemmel arra is, hogy a nem a konzulátus hatáskörébe tartozó kérdésekre adandó válaszok hátrébb sorolódnak. Kérjük megértő türelmüket, igyekszünk mindenkinek a lehető leghamarabb válaszolni.

Felhívjuk a figyelmet arra, hogy a nagykövetség központi számán nem lehet időpontot foglalni, nincs lehetőség általános vagy konkrét konzuli ügyekben érdeklődésre, s ennek megfelelően az e körbe tartozó kérdésekben a telefonkezelő nem vesz fel adatot annak visszahívására sem.

Ahhoz, hogy minél több ügyfelet tudjunk fogadni, lerövidítettük az egyes ügyek ügyintézési idejét, ehhez azonban ügyfeleink segítsége is kell, ezért a kérelmezőknek előzetesen kitöltött dokumentumokkal, illetve előkészített anyagokkal kell érkezniük.

A nehézségek elkerülése érdekében kérjük, hogy a megjelölt időpontra pontosan jelenjenek meg. Felhívjuk a figyelmet, hogy azokat az ügyfeleket, akik az előre lefoglalt időpontjukat lekésik, csak az időben érkezett ügyfelek után tudjuk fogadni. Amennyiben az adott napon a konzulátuson nincs szabad kapacitás új időpontot kell foglalnia.

A konzulátus a magyarországi ügyintézést igénylő ügyekben a kérelmeket csak átveszi és továbbítja, a további ügyintézésre nincs ráhatása. Ennek megfelelően Magyarországon folyamatban lévő ügyekben a konzulátus nem tud tájékoztatást adni az adott ügy magyarországi állapotáról, kérjük, hogy ilyen megkereséssel ne terheljék a telefonvonalat, illetve az e-mail forgalmat. Az egyes eljárásokról, amikor a konzulátus újabb lépése szükséges, az ügyfeleket a megadott elérhetőségeken tájékoztatjuk. (Ezért kérjük, amennyiben elérhetőségeiben változás következik be, azonnal értesítse konzuli osztályunkat.) A fontosabb magyarországi hatóságok elérhetőségeit a honlap tartalmazza.

Előzetes időpont egyeztetés szükséges az alábbi ügyekhez:

1./ Állampolgárság vizsgálata, igazolása

Szükséges az állampolgárság vizsgálata, ha a magyar származású személy nem rendelkezik magyar állampolgárságát igazoló érvényes magyar okmánnyal (útlevél, személyazonosító igazolvány, állampolgársági bizonyítvány). Ezt a pontot kell kiválasztania annak is, aki még nem rendelkezett korábban magyar okmánnyal, de magyar állampolgárságát felmenői származása/állampolgársága alapján kéri megvizsgálni, illetve igazolni.

Időpontfoglalás: Állampolgársági vizsgálat ügytípus kiválasztásával

2./ Egyszerűsített honosítás

Az egyszerűsített honosítási eljárás keretében kérvényezheti a magyar állampolgárságot az, aki maga vagy felmenője magyar állampolgár volt, vagy valószínűsíti magyarországi származását, és magyar nyelvtudását igazolja (ezt a kérelmet átvevő szerv ellenőrzi), a magyar jog szerint büntetlen előéletű és büntetőeljárás nincs ellene folyamatban, és honosítása nem sérti Magyarország közbiztonságát és nemzetbiztonságát.

Időpontfoglalás: Egyszerűsített honosítás ügytípus kiválasztásával

3./ Születés/halál magyarországi anyakönyveztetése

Minden esetben szükséges, ha a kérelmező külföldön született és még nem rendelkezik magyar születési anyakönyvi kivonattal (az osztrák „Geburtsurkunde” nem helyettesíti).

Időpontfoglalás: Anyakönyvezés (házasság/születés/válás) ügytípus kiválasztásával

Amennyiben útlevelet is szeretne igényelni, ld. 6./pont

4./ Házasság vagy válás magyarországi anyakönyveztetése

A külföldön történt házasságkötést/válást Magyarországon is anyakönyveztetni kell. A házasság magyarországi anyakönyvezése elengedhetetlen akkor is, ha a külföldön kötött házasságból gyermek születik, s részére útlevelet kívánnak igényelni a szülők.

Időpontfoglalás: Anyakönyvezés (házasság/születés/válás) ügytípus kiválasztásával

Amennyiben útlevelet is szeretne igényelni, ld. 6./pont

5./ Apai elismerő nyilatkozat felvétele

Zömében a gyermek születése magyarországi anyakönyveztetésével együtt van rá szükség, de önálló kérelemként is előfordul olykor. Ha a szülők a gyermek születésének időpontjáig nem kötnek házasságot, teljes hatályú apai elismerő nyilatkozat felvétele feltétlenül szükséges. Ezt a pontot kell kiválasztani, ha a gyermek anyakönyvezését, illetve útlevél kérelmét nem szeretnék egyidejűleg elindítani. Abban az esetben, ha a magyarországi anyakönyvezést meghatalmazással szeretnék intézni Magyarországon, s a szülők nem házasok, akkor is ezt a pontot kell kiválasztani.

Időpontfoglalás: Apai elismerő nyilatkozat ügytípus kiválasztásával

6./ Házasság anyakönyvezése és/vagy gyermek születésének anyakönyvezése + útlevélkérelem benyújtása

Ezt kell kiválasztania, ha a születés anyakönyvezése és az útlevélkérelem, vagy a házasság anyakönyvezése és az útlevélkérelem benyújtására egyidejűleg kerül sor.

Abban az esetben, ha az Ausztriában született gyermek szülei házasok, de nem rendelkeznek magyar házassági anyakönyvi kivonattal, akkor a házasság anyakönyvezését, a gyermek születésének anyakönyvezését és az útlevélkérelmet egyszerre lehet kérvényezni. Ebben az esetben kettő külön időpontot kell foglalnia, egyet az édesanya nevére, egyet pedig a gyermek nevére.

Időpontfoglalás: Útlevél + anyakönyvezés ügytípus kiválasztásával

7./ Apai elismerő nyilatkozat+gyermek születésének anyakönyvezése+útlevélkérelem benyújtása

Abban az esetben, ha az Ausztriában született gyermek szülei nem házasok, akkor apai elismerő nyilatkozatot kell tenni, valamint a gyermek születésének anyakönyvezését és az útlevelet egyszerre lehet kérvényezni.

Ezt kell kiválasztani akkor is, ha már tett osztrák apai elismerő nyilatkozatot az édesapa!

Időpontfoglalás: Útlevél + Anyakönyvezés + Apai elism. ügytípus kiválasztásával

8./ Útlevél igénylése

Az útlevél iránti igény felvételekor a biometrikus azonosítók (fénykép, ujjlenyomat) levételére is sor kerül. Az ujjlenyomat adási kötelezettség 12 éves kortól terheli a magyar állampolgárokat.

Időpontfoglalás:Útlevél ügytípus kiválasztásával

9./ Életbenléti  igazolás

Az igazolásra jellemzően a magyarországi hatóságok előtti eljárás érdekében van szükség. Az ügyfélnek a konzulátus munkatársa előtt kell aláírnia a kitöltött dokumentumot.

Időpontfoglalás: nem szükséges

10./ Fordítás hitelesítése

Az ügyfél vagy fordító által készített fordítás hitelesítése.

Időpontfoglalás: Fordítás hitelesítése ügytípus kiválasztásával

11./ Másolat hitelesítése

Az ügyfél által hozott, vagy a konzulátus által készített másolat hitelesítése. Nem kell rá külön időpontot kérni, ha más, „nagyobb” konzuli eljáráshoz (például állampolgársági ügy, hazai anyakönyvezés) kapcsolódik.

Időpontfoglalás: Másolat hitelesítése ügytípus kiválasztásával

12./ Aláírás hitelesítése

Az ügyfél aláírásának hitelesítése az általa hozott dokumentumon.

Időpontfoglalás: Aláírás hitelesítése ügytípus kiválasztásával

13./ Hatósági erkölcsi bizonyítvány

Hatósági erkölcsi bizonyítvány vagy hatósági bizonyítvány igénylése. Ha az erkölcsi bizonyítványról hitelesített fordítást is kér, a hitelesítésre külön időpontot nem kell foglalni, hanem a kérelem benyújtásakor kell jelezni.

Időpontfoglalás: Hatósági erkölcsi bizonyítvány ügytípus kiválasztásával

14./ Családi állapot igazolása

Ausztriában kötendő házasság céljából, a magyar hatóságok hivatalos igazolása a kérelmező családi állapotáról.

Időpontfoglalás: Családi állapot igazolás ügytípus kiválasztásával

15./ Névváltoztatás

Az ügyfél születési nevének vagy házassági nevének megváltoztatására irányuló kérelem.

Időpontfoglalás: „Névváltoztatás” ügytípus kiválasztásával

Ha a névváltoztatásra külföldön kötött házasság vagy válás miatt kerül sor, akkor nem ezt, hanem az  „Anyakönyvezés (házasság/születés/válás)” ügytípust kell kiválasztani, és egyben a „Házasság anyakönyvezése” résznél leírtak szerint az anyakönyvezést kell kérni. Amennyiben egyidejűleg útlevélkérelmet is szeretne benyújtani az új nevére vonatkozóan, akkor az „Útlevél+Anyakönyvezés” ügytípust kell kiválasztani.

16./ Külföldi letelepedés bejelentése

Az ügyfél külföldi letelepedésének bejelentése, lakcímkártya cserével.

Időpontfoglalás: Lakcímváltozás bejelentése ügytípus kiválasztásával

17./ Okiratbeszerzés Magyarországról

Születési, házassági, illetve halotti anyakönyvi kivonatok, illetve más okiratok beszerzése a magyar hatóságoktól.

Időpontfoglalás: Okiratbeszerzés Magyarországról ügytípus kiválasztásával

18./ Konzuli igazolás, tanúsítvány kiállítása

Az ügyfél kérelmére kiállított olyan konzuli igazolás, vagy tanúsítvány, amely valamely, a konzulátus által ismert tényt igazol. Ilyen lehet például, ha külföldi hatóságok felé igazoljuk valamely, az állampolgárt érintő tényt, de az is, ha az állampolgár kérelmére tanúsítjuk, hogy egy eljárást megindított.

Csak akkor kell rá külön időpontot foglalni, ha önálló ügyként kérelmezik.

Időpontfoglalás: "Konzuli igazolás" ügytípus kiválasztásával

FIGYELEM! Halottszállítási engedélyhez nem szükséges időpontot kérni!

19./ Ügyfélkapu regisztráció

Az ügyfélkapu regisztrálása a konzulátuson keresztül.

Időpontfoglalás: Ügyfélkapu regisztráció ügytípus kiválasztásával

20./ Házasságkötési szándék bejelentése

A magyarországi házasságkötési szándék bejelentése magyarországi lakcímmel nem rendelkező házasodni szándékozóknak.

Időpontfoglalás:Konzuli igazolás” ügytípus kiválasztásával

21./ Vízum

A három hónapon túl Magyarországon meghatározott célból tartózkodni kívánó külföldiek adhatják be. Részletes információk a www.bmbah.hu oldalon találhatók.

Időpontfoglalás: "Vízum" ügytípus kiválasztásához

A fenti ügytípusokra vonatkozón részletes tájékoztató található a nagykövetség honlapján. Kérjük a tisztelt ügyfeleket, hogy szíveskedjenek tanulmányozni azt az időpontfoglalás megkezdése előtt.

Az időpontfoglalással igazolja, hogy a foglalni kívánt ügytípusra vonatkozó részletes tájékoztatót elolvasta, és az abban foglaltakat megértette:  https://ifr.mfa.gov.hu