Bejelentés

Ha Ausztriában a magyar állampolgár útlevelét, személyazonosító igazolványát, vezetői engedélyét ellopták, az elveszett, megrongálódott, vagy az okmány más okból utazásra nem használható, akkor a lakóhely szerint illetékes, vagy (amennyiben nem rendelkezik ausztriai lakcímmel) az elvesztés helye szerinti önkormányzatban, illetve (amennyiben ellopták) a lopás helye szerinti rendőrségen kell ezt a tényt bejelenteni haladéktalanul, de legkésőbb a tudomásukra jutástól számított 3 munkanapon belül.

Az Önhöz legközelebb található önkormányzatot (Gemeindeamt/Magistrat) vagy rendőrséget (Polizei) az alábbi honlapon találja:

https://www.help.gv.at/Portal.Node/hlpd/public/behoerden

Ezt követően időpontot kell egyeztetnie az info.wien@mfa.gov.hu email címen, hogy a magyar hatóságok felé is lejelentésre kerüljön.

Ez azért nagyon fontos, hogy megakadályozzák, hogy irataikkal visszaélhessenek. A bejelentés eredményeképpen ugyanis az elvesztés, eltulajdonítás ténye rögzítésre kerül az okmánynyilvántartásban, és a Schengeni Információs Rendszerben is.

Ugyanilyen fontos, hogy a megtalálás tényét is haladéktalanul, de legkésőbb a megtalálástól számított három munkanapon belül bejelentse. Az elveszettként, eltulajdonítottként nyilvántartott okmánnyal nem biztonságos utazni, ellenőrzéskor kellemetlen procedúrának tehetjük ki magunkat.

Hogyan jutunk haza?

A rendőrség/önkormányzat által kiállított jegyzőkönyv birtokában a magyar állampolgárok hazautazhatnak annak érdekében, hogy a hazai okmányirodában pótolják az irataikat. A jegyzőkönyv birtokában átutazhatnak a határon.

Okmányok pótlása

Amennyiben nem turistaként tartózkodik Ausztriában, hanem állandó bejelentett lakcímmel rendelkezik, akkor okmányait (személyi igazolvány, lakcímkártya és útlevél) pótlását kérelmezheti konzulátusunkon időpontfoglalással. Magyar vezetői engedély pótlására kizárólag Magyarországon van lehetőség.

Aki ügyfélkapu regisztrációval rendelkezik okmányai pótlását elektronikus úton is kezdeményezheti  (vezetői engedély esetében csak a 2001. január 1-je után kiadott, útlevél esetében a 2013. január 1-je után kiadott, feltéve, hogy ujjnyomata tárolásához hozzájárult).

Segítséget jelent, ha utazás előtt fénymásolatot készítenek irataikról és utazás közben az eredeti iratoktól elkülönítve vagy digitális formában egy megbízható internetes honlapon vagy e-mail fiókban tárolja.